Tuesday, July 24, 2012

puding laici

yeahhhhh...bz sesangat rasa,x sempat nk menggodek benda alah ni kn..so today hr ni ada masa sikit la nk terus menggodek blog ni,baru blja la katakan..so byk lg benda nk kene blja ni..(tu la kan..dah tua2 ni lmbt bebeno nak catchup benda2 baru ni)..alkisah nye sebelum menjelang pose hr tu aku ni terajin lah sikit nk bg ofismate mkn puding laici aku yg sgt sdp tu..hahahhaha..x blh blah  langsung aku kn..siap puji diri sendiri tu..tp mmg betul sdp apa?????x caye ke????meh kita tengok




dan tgok ni lg..dr pandangan sisi yg lain..hihihi




tp tu la..lupa plk nk amik gmbr semasa proses wat puding ni..x pe entry lain kali la aku ltk plk..tp tu pun kalau aku rajin lg nk wat..bulan pose ni tahap kemalasan lg membara.

so..kat sini aku saje nk share resepi ngn korang..kot2 la korang trgn nk wat sendiri..

bahan2
- 2 pek agar2 serbuk(pakai agar2 jns serbuk ni lg senang)


- 1 tin susu cair (cap F&N)cap lain pun blh tp yg ni rasa susu nye tu x pkt sgt..hihihihi
- gula(pndai2 rasa sendiri nk byk mna)
- 1 tin laici (aku syorkan jgn guna laici keluaran china,was2 halal nye tu..)

**note:2 pek agar2 sama dgn 2 liter air(sama dgn 4 botol air mineral yg kecik tu..aku bg sukatan mcm ni spya korang x pening mcm ne nk sukat 2liter air tu kn)..2 liter air ni termasuk lah 1 tin susu cair dan air laici yg kt dlm tin tu..so pndai2 la korang sukat supaya semua nye cukup 2 liter...kesimpulannye 2liter air tu dh termasuk air+susu cair+air dlm tin laici..

cara2
masukkn serbuk agar2 dan air dlm 1 liter(atau 2 botol air mineral yg kecik tu)kedlm periuk..kacau sampai agr2 tu larut dalam air tu..pastu masukkan gula(agak2 je dulu..nanti boleh rasa manis atau x)...bila gula dah larut masukkn susu cair dan air laici dlm tin tu(sukat dulu cukup x 1 liter)..mmg x kn cukup pun sbb susu dan air kt dlm tin laici tu byk mana je kan..so korang tmbh je ngn air bese asalkan cukup 1 liter (atau samadgn 2 botol air mineral kecik tu)..bila dah mendidih tutup api..pastu korang tabur je buah laici yg korang dh potong kecik2 kt dlm agar2 yg dh msk tu..ltk dlm acuan yg korang suke..

**note:kalau nk buat berlapis mcm yg aku wat tu agar2 yg dah mask tu korang bahagikan 2 bahagian..yg satu bhgn tu korang tambahla pewarna yg korang nk..pastu mula2 wat 1 lapisan tunggu biar beku sikit(x yah msuk peti ais nk bg beku) sbb kejap je agar2 tu dah beku..korang tekan2 sikit kalau jari korang x tenggelam dalam agar2 tu korang wat plk lapisan kedua..pastu blh la msuk dlm peti ais..sdp dimkn bila sejuk2..nyumm..nyumm...



No comments:

Post a Comment