Friday, July 27, 2012

ayam goreng ala kfc

semalam..aku bebuka ngn ayam goreng ni je ngn cendawan goreng tepung..sangat2 la sdp n sgt2 la rangup..walaupun rasa nye x de la sebijik mcm kfc tu tp kira ok la...puas mkn..ikut kita nk pds mcm mana..resepi ni aku amik dr blog2 lain jugak..so kt sini aku nk share resepi nye..

bahan2 (utk stgh ekor ayam)
- ayam
- 4 biji telur ayam
- seinci halia   
- serai (2 / 3 btg)
- bawang kecil (3 biji)
- cili boh /cili kering
- separuh pek kecil serbuk kari
- tepung beras (1 cwn)
tepung gandum
lada sulah
garam

cara2

mula2 sekali wat bhn utk perapan ayam...blender serai,halia,bawang dan cili kering,,,(blander tanpa air tau)..pastu masuk kn dlm bekas ayam td. masukkan telur dan juga tepung beras,serbuk kari dan sedikit garam,gaul sebati dan perap sehingga 2-3 jam (lagi lama lagi bagus)..selepas dah perap masa nk menggoreng salutkan ayam perapan td bersama tepng gandum yg telah dicampur bersama sedikit garam dan juga lada sulah...selepas dibalik2kan bersama tepung gandum tu blh trus menggoreng (pastikan minyak nye cukup...)

dan hasilnye....

ni lah rupenye bila dicampur dgn bhn2 kisar..


yg ni pulak setelah dimasukkn dgn tepung beras ,telur dan sebagainye...perap 2-3 jam



yuuuuhuuu..tgh menggoreng..x sbr dah nk mkn time ni...hahaha

taaaraaaaa....dah siap...emmmmm...sdp nye..hihihihi


dan yang ni plk cendawan goreng tepung..yg ni pun aku guna bncuhan yg sama...dah ada lebih,aku celup kn je la ngn cndwn ni...mmg sedappppp...terbaik....

2 comments: